Kúpili ste pozemok a rozhodli ste sa na ňom postaviť svoj vysnívaný dom? Máte peniaze, s firmou, ktorá bude Vašu stavbu realizovať ste už podpísali zmluvu, možno ste už zaplatili aj časť ceny domu, vybavili ste všetky potrebné dokumenty? Máte projekt, podali ste žiadosť o vydanie stavebného povolenia a zrazu STOP! Stavebné konanie sa nehýbe. Aj napriek predloženiu všetkých potrebných dokumentov stavebnému úradu, tento je nečinný, stavebné povolenie v zákonom stanovenej lehote nevydal a Vám sa Váš sen o novom bývaní začína pomaly ale isto rozpadať?
Praktický príklad z praxe
S podobným skutkovým stavom prišla do našej advokátskej kancelárie klientka, ktorá sa rok márne pokúšala získať povolenie pre stavbu svojho rodinného domu. Príslušnému stavebnému úradu predložila všetky požadované dokumenty, tento však zostal bez akéhokoľvek vysvetlenia nečinný, s klientkou žiadnym spôsobom nekomunikoval a stavebné konanie ani len nezačal. Klientka sa každým dňom dostávala do väčšieho rizika, či spoločnosť, s ktorou uzavrela zmluvu o dielo na stavbu rodinného domu, nezanikne a či nakoniec nezostane bez domu aj bez peňazí. Keďže sama nevedela ako ďalej postupovať, obrátila sa na našu advokátsku kanceláriu. Vo veci sme po prevzatí právneho zastúpenia urobili niekoľko úkonov a podaní voči nečinnosti stavebného úradu, vec sa na základe našej intervencie pohla a klientka dnes svoj vysnívaný dom kolauduje. Keďže jej nečinnosťou štátneho orgánu vznikla škoda, ďalším krokom je jej uplatnenie. O tom však niekedy nabudúce.
V tomto článku Vám povieme aké kroky podniknúť proti nečinnosti stavebného alebo akéhokoľvek iného orgánu verejnej správy.
Právna úprava - konanie pred stavebným úradom a stavebné povolenie
Konanie pred stavebným úradom je správnym konaním upraveným v zákone č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a v zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
Správnym konaním je konanie, v ktorom v oblasti verejnej správy správne orgány rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb.
Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy.
Správne orgány by mali v správnom konaní postupovať v úzkej súčinnosti s účastníkmi konania, dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať a uplatniť svoje návrhy a vec by mali vybaviť včas a bez zbytočných prieťahov.
Podľa čl. 48 ods. 2 Ústavy SR má každý právo na to, aby sa jeho vec verejne prerokovala bez zbytočných prieťahov a v jeho prítomnosti a aby sa mohol vyjadriť ku všetkým vykonávaným dôkazom. Verejnosť možno vylúčiť len v prípadoch ustanovených zákonom.
Z rozhodovacej praxe Ústavného súdu Slovenskej republiky vyplýva právny názor, že účelom práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je odstránenie stavu právnej neistoty, v ktorej sa nachádza osoba domáhajúca sa rozhodnutia štátneho orgánu (II. ÚS 26/95, II. ÚS 33/1999).
Stavebný úrad oznámi začatie stavebného konania do 7 dní odo dňa, keď je žiadosť o stavebné povolenie úplná, t.j. bez akýchkoľvek vád a chýb. O vydaní stavebného povolenia by mal stavebný úrad rozhodnúť zo zákona do 30 dní od začatia konania, prípadne do 60 dní, ak ide o zvlášť zložitý prípad a stavebný úrad si 30 dňovú lehotu takto predĺžil. O predĺžení lehoty musí však stavebný úrad účastníka konania upovedomiť s uvedením dôvodov takéhoto predĺženia.
Z vyššie uvedeného teda vyplýva, že ak bola stavebnému úradu doručená žiadosť o vydanie stavebného povolenia bez vád a chýb vrátane všetkých podkladov, stavebný úrad začne stavebné konanie. Odo dňa začatia stavebného konania začína plynúť 30 – dňová lehota na vydanie stavebného povolenia.
Naša klientka bola pred samotným začatím stavebného konania dvakrát vyzvaná stavebným úradom na doplnenie žiadosti o vydanie stavebného povolenia. Klientka postupovala v zmysle výzvy stavebného úradu, žiadosť riadne doplnila a stavebný úrad aj napriek tomu nekonal a rozhodnutie o začatí stavebného konania nevydal.
Ak zákonná lehota daná stavebnému úradu na rozhodnutie márne uplynie, takéto konanie resp. nekonanie stavebného úradu možno označiť za nečinnosť správneho orgánu. Niekedy je nečinnosť jednoznačná, inokedy stavebný úrad žiada o opätovné potvrdenie už dodaných stanovísk, alebo požaduje stanoviská, na ktoré nemá zo zákona právo.
Klientka sa dostávala do stavu právnej neistoty a mala záujem sa proti nečinnosti stavebného úradu brániť. V tomto štádiu stavebného konania sa na nás obrátila so žiadosťou o pomoc.
OPATRENIA PROTI NEČINNOSTI STAVEBNÉHO ÚRADU
Proti nečinnosti stavebného úradu existujú opatrenia, ktorých cieľom je stavebné konanie urýchliť. Patria medzi ne:
- Písomná výzva na konanie
- Sťažnosť adresovaná stavebnému úradu
- Podnet na prokuratúru
- Žaloba proti nečinnosti
- Ďalšie prostriedky nápravy
Bližšie o opatreniach píšeme v pokračovaní tohto článku: Opatrenia proti nečinnosti stavebného úradu.
AKO SA BRÁNIŤ?
V prvej časti článku sme si ozrejmili, akými právnymi predpismi sa konanie riadi, aké sú možnosti obrany a aké opatrenia proti nečinnosti existujú.
Vybrali sme pre Vás najúčinejšie prostriedky, ktoré môžete použiť pri nesprávnom konaní alebo nečinnosti stavebného úradu. Ktorý prostriedok a prečo odporúča naša advokátska kancelária, sa dozviete v druhej časti článku.
Ak máte podobný problém, obráťte sa nás na tel. č. +421 950 679 434 alebo mailovej adrese office@kaduc-sk.test. Náš tím advokátov je pripravený Vašu vec posúdiť a odporučiť Vám to najlepšie a najmenej nákladné riešenie.