kaduc-logo

Logo vychádza z koncepcie spojenia moderného a tradičného poňatia advokácie.
Základnú konštrukciu loga
tvoria dva elementy: symbol
pilcrow a názov advokátskej
kancelárie.

Význam symbolu

Náš právny poriadok umožňuje účastníkovi správneho konania, ktorým je aj stavebné konanie, zvoliť viacero prostriedkov, prostredníctvom ktorých sa môže domôcť nápravy. Nečinnosť stavebného úradu býva v praxi častá, preto v tejto časti podrobnejšie poukazujeme na opatrenia, ktorými sa možno brániť. 

OPATRENIA - NEČINNOSŤ STAVEBNÉHO ÚRADU

Účastník správneho konania si môže vybrať podľa vlastného uváženia, ktoré z opatrení využije, no dovolíme si upozorniť, že v niektorých prípadoch musí rešpektovať zákonnú postupnosť týchto prostriedkov. Napríklad podmienkou podania žaloby proti nečinnosti je neúspešné vyčerpanie sťažnosti alebo podnetu na prokuratúru, pričom stačí neúspešné vyčerpanie jedného z uvedených prostriedkov, nie oboch. Voľba je na účastníkovi správneho konania. Za našu kanceláriu určite odporúčame podnet na prokuratúru. Prečo, si povieme ďalej v článku. 

necinnost-stavebneho-uradu-kaduc-partners-advokatska-kancelaria

Písomná výzva na konanie proti nečinnosti stavebného úradu

Poprevzatí právneho zastúpenia sme v prvom kroku písomne urgovali stavebný úrad so žiadosťou o bezodkladné začatie stavebného konania a vydanie stavebného povolenia. 

V tejto súvislosti odporúčame výzvy stavebnému úradu alebo akémukoľvek správnemu orgánu adresovať písomne, nakoľko telefonické výzvy a osobné návštevy neviete do budúcnosti preukázať. 

V písomnej výzve musí byť označený subjekt, ktorému je výzva určená, kto ju podáva, v akej veci, je potrebné uviesť číslo konania, kedy sa konanie začalo a čoho sa domáhate. 

Po zaslaní písomnej výzvy stavebnému úradu sme počkali ďalších 30 dní. Na našu písomnú výzvu stavebný úrad žiadnym spôsobom nereagoval. Pokiaľ stavebný úrad nereaguje ani na výzvu, je možné sa obrátiť na okresný úrad v sídle kraja, ktorý na činnosť obce dohliada. 

Sťažnosť adresovaná stavebnému úradu 

Keďže stavebný úrad ďalej žiadnym spôsobom nekonal, podali sme proti nečinnosti stavebného úradu sťažnosť. Ide o prostriedok obrany upravený v zákone č. zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach, ktorým sa sťažovateľ domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy alebo ktorým poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.

Sťažnosť musí byť písomná, možno ju podať v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe a musí byť čitateľná a zrozumiteľná. V sťažnosti je nevyhnutné uviesť meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa, v prípade právnickej osoby musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať. Nevyhnutnou náležitosťou sťažnosti je opísanie predmetu sťažnosti, tzn. proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha. 

Na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí činnosť, o ktorej sa sťažovateľ domnieva, že ňou boli porušené jeho práva alebo právom chránené záujmy. Sťažnosť sme teda podali na príslušný stavebný úrad a vec bola preskúmavaná interne. 

Orgán verejnej správy vybaví sťažnosť do 60 pracovných dní. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže vedúci orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený zástupca uvedenú lehotu predĺžiť pred jej uplynutím o 30 pracovných dní. Orgán verejnej správy oznámi predĺženie lehoty sťažovateľovi bezodkladne, písomne, s uvedením dôvodu, prečo je predĺženie lehoty nevyhnutné. Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni jej doručenia orgánu verejnej správy príslušnému na jej vybavenie. 

Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi. Oznámenie musí obsahovať odôvodnenie výsledku prešetrenia. V oznámení sa uvedie, či sťažnosť je opodstatnená, alebo neopodstatnená.

Ak sťažovateľ nie je spokojný s vybavením jeho sťažnosť, môže podať novú sťažnosť proti postupu orgánu verenej správy pri vybavovaní sťažnosti. O novej sťažnosti rozhoduje vedúci orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený zástupca. 

Podnet na prokuratúru voči nečinnosti v stavebnom konaní

Spolu so sťažnosťou sme podali aj podnet na prokuratúru, keďže toto opatrenie proti nečinnosti správneho orgánu považujeme za najefektívnejšie. Na rozdiel od sťažnosti o ňom nerozhoduje orgán verejnej správy, ktorého nečinnosť napádate ale prokurátor, ktorý je oprávnený podať orgánu verejnej správy upozornenie za účelom odstránenia porušovania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov, ku ktorému došlo v postupe orgánu verejnej správy pri vydávaní opatrenia alebo rozhodnutia alebo jeho nečinnosťou. O podnete na prokuratúru sa teda nekoná interne na pôde organu verejnej správy, ktorého nečinnosť sa opatreniami napáda. 

Preto ak považujete postup orgánu verejnej správy za nezákonný, odporúčame zaslať podnet prokuratúre, ktorá prešetrí zákonnosť jeho postupu. 

Podnet sa podáva písomne, ústne do zápisnice, telefaxom alebo elektronickými prostriedkami. Možno ho podať na ktorejkoľvek prokuratúre. Podnet musí obsahovať komu je určený, akej veci sa týka, kto ho podáva, proti komu smeruje, čoho sa podávateľ podnetu domáha, odôvodnenie podnetu, musí byť datovaný a podpísaný podávateľom podnetu alebo jeho zástupcom.

Prokurátor je povinný vybaviť podnet do dvoch mesiacov od jeho podania. Ak sa preukáže nezákonnosť postupu úradníka, orgán verejnej správy je povinný zrealizovať nápravu do 30 dní od doručenia upozornenia prokurátora.

Ak orgán verejnej správy zostáva nečinný aj po upozornení prokurátora, je samotný prokurátor oprávnený podať žalobu na správny súd.

V našom prípade bol podnet úspešný a po upozornení prokurátora stavebný úrad vykonal nápravu a začal konať. 

Žaloba - nečinnosť stavebného úradu

Domáhať sa odstránenia nečinnosti  orgánu verejnej správy možno aj žalobou proti nečinnosti. Ide však o ochranu následnú, pretože podmienkou podania takejto žaloby je neúspešné vyčerpanie prostriedkov nápravy, ktoré sme spomínali v tomto článku vyššie, teda sťažnosti alebo podnetu na prokuratúru. Pred podaním žaloby nemusíte vyčerpať oba prostriedky nápravy, stačí jeden z nich, pričom voľba je na Vás. V tejto súvislosti však upozorňujeme, že nestačí len samotné využitie prostriedkov nápravy, ale tieto musia byť pre účastníka správneho konania vybavené negatívne. Platí, že správny orgán musí mať v prvom rade sám možnosť odstrániť nečinnosť a dosiahnuť nápravu. Ak by k náprave zo strany správneho orgánu došlo, podanie žaloby nemá zmysel, keďže nebude existovať predmet konania.

Žaloba proti nečinnosti orgánu verejnej správy musí okrem všeobecných náležitostí obsahovať: a) označenie druhu žaloby, b) označenie žalovaného, c)  označenie konania alebo veci, v ktorej sa žalobca domáha odstránenia nečinnosti, d) žalobné body, e) označenie dôkazov, ak sa ich žalobca dovoláva, f) žalobný návrh. K žalobe fyzickej osoby alebo právnickej osoby musí byť pripojené oznámenie o výsledku prešetrenia sťažnosti podľa zákona č. 9/2010 Z. z. alebo vybavenie podnetu prokurátorom. Žaloba sa podáva na Krajský súd, v ktorého obvode má nečinný správny orgán svoje sídlo.

Ak správny orgán po podaní žaloby odstránil svoju nečinnosť, správny súd konanie uznesením zastaví. Ak správny súd po preskúmaní nezistí nečinnosť správneho orgánu, uznesením žalobu zamietne. Ak správny súd po preskúmaní zistí dôvodnosť žaloby, uznesením uloží správnemu orgánu, aby v určenej lehote konal a rozhodol, vydal opatrenie alebo vykonal úkon. Za týmto účelom správny súd správnemu orgánu poskytne primeranú lehotu, nie však dlhšiu ako tri mesiace.

Ak správny orgán svoju nečinnosť v určenej lehote bezdôvodne neodstráni, správny súd mu i bez návrhu môže uznesením uložiť pokutu až do 2.000,- EUR, a to aj opakovane.

Správny súdny poriadok síce nestanovuje správnemu súdu lehotu, v rámci ktorej by mal rozhodnúť, máme však za to, že rozhodnutie by malo byť vydané v primeranej dobe, aby nedochádzalo k ďalším zbytočným prieťahom.

Ďalšie prostriedky nápravy

Hoci nepredpokladáme pretrvávajúcu nečinnosť stavebného úradu - prípadne iného správneho orgánu po vyčerpaní opatrení na nápravu, ktoré sme v našom článku doteraz uviedli a ktoré považujeme za najúčinnejšie, účastník správneho konania má ešte možnosť využiť opatrenia proti nečinnosti podľa Správneho poriadku, ako aj možnosť obrátiť sa na verejného ochrancu práv. 

Property sales staff submit land mortgage contract documents to home buyers for sign.

Odporúčania na záver

O právnej úprave - všeobecne sme písali aj v článku Konanie pred stavebným úradom.

Možno si niektorí z Vás po prečítaní nášho článku povedali, že veď môžeme stavať aj bez stavebného povolenia, na čo sa doťahovať so stavebným úradom a platiť advokáta. Takýto postup  je však v rozpore so zákonom a stavba, ktorú bez stavebného povolenia postavíte bude nepovolenou tzv. čiernou stavbou. Vy ako stavebník sa takýmto konaním vystavujete riziku udelenia vysokých pokút, trestnému stíhaniu a rozhodnutiu o odstránení stavby. Vo výsledku to bude pre Vás oveľa nákladnejšie ako keby ste využili zákonný postup umožňujúci nápravu a riešili nečinnosť stavebného úradu. 

Preto v prípade, že máte podobný problém, obráťte sa radšej na našu advokátsku kanceláriu na tel. č. +421 950 679 434 alebo mailovej adrese office@kaduc-sk.test. Náš tím advokátov je pripravený Vašu vec posúdiť a odporučiť Vám to najlepšie a najmenej nákladné riešenie. 

Veronika BLAŠKOVÁ AUTOR ČLÁNKU
ZDIELAŤ ČLÁNOK
Sme tu, aby sme
poradili, pýtajte sa

    Meno a Priezvisko
    vzor@email.sk
    +421 111 222 333
    Dobrý deň, chcem sa informovať ...

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky.
    Viac informácií nájdete v sekcii ochrana osobných údajov.

    E-MAIL

    office@kaduc.sk

    TELEFÓN

    +421 950 679 434

    KANCELÁRIA A SÍDLO

    kaduc & partneri s. r. o.

    Trojičné námestie 4, 917 01 Trnava
    Slovenská republika
    (korešpondenčná adresa)

    KANCELÁRIA

    Panenská 23
    811 03 Bratislava
    Slovenská republika