kaduc-logo

Logo vychádza z koncepcie spojenia moderného a tradičného poňatia advokácie.
Základnú konštrukciu loga
tvoria dva elementy: symbol
pilcrow a názov advokátskej
kancelárie.

Význam symbolu

Zákon o zájazdoch a spojených službách cestovného ruchu a niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu bol novelizovaný. Vláda tak reaguje na núdzovú situáciu v odvetví cestovného ruchu spôsobenú koronakrízou.

Cieľom novely zákona je poskytnúť ochranu spotrebiteľom, ktorých zájazdy sa kvôli pandémii nebudú môcť uskutočniť, a prijateľné podmienky pre cestovné kancelárie pri vybavovaní refundáciií a náhrad za zrušené cesty.

nahradny-zajazd-kaduc-partners

Zájazdy, na ktoré vzťahuje sa novela zákona

Právna úprava novely zákona sa vzťahuje na zájazdy, ktoré v dôsledku mimoriadnej situácie spôsobenej ochorením COVID-19 nie je možné zrealizovať na Slovensku, v cieľovom mieste zájazdu alebo v ktoromkoľvek inom mieste, cez ktoré vedie trasa zájazdu. Novelou zákona v tomto znení sa vláda snaží pokryť čo najširšie spektrum zájazdov.

Novela zákona a jej konkrétne formy

Cestovné kancelárie majú po novom možnosť odložiť zaplatené zájazdy až do augusta 2021. To znamená, že zákazník, ktorý si zaplatil dovolenku v plnej sume alebo aspoň zálohu, sa s kanceláriou dohodne na novom termíne pobytu. Ten sa môže uskutočniť aj v inej ako pôvodnej destinácii.

Návrhy zmeny zmluvy o zájazde

Cestovná kancelária môže cestujúcemu navrhnúť zmenu zmluvy o zájazde, ktorá sa týka  najmä zmeny destinácie, dĺžky, dátumu, druhu pobytu a pod. Ak cestujúci túto zmenu odsúhlasí, zmluvné strany majú povinnosť vzájomne si uhradiť finančný rozdiel medzi pôvodnou a novou cenou zájazdu.

Ak by teda cena náhradného zájazdu bola 550€ a cena pôvodného 600€, cestovná kancelária je povinná cestujúcemu vrátiť 50€. Rovnako to však platí aj opačne, ak by cena nového zájazdu bola vyššia ako cena pôvodného, rozdiel je povinný urovnať cestujúci.

zmena-zmluvy-o-zajazde-kaduc-partners

Oznámenie o náhradnom zájazde

Ak cestujúci nesúhlasí so zmenou zmluvy o zájazde a s novým zájazdom, navrhnutým cestovnou kanceláriou, prechádza sa na oznámenie o náhradnom zájazde, ktoré umožní cestujúcemu vycestovať do pôvodne zvolenej destinácie za nezmenených podmienok (dĺžka trvania zájazdu, druh pobytu a pod.), no až v termíne, kedy situácia, týkajúca sa pandémie koronavírusu dovolí realizáciu zájazdu.

Oznámenie o náhradnom zájazde zasiela cestovná kancelária písomnou formou cestujúcemu ako dôkaz o možnosti čerpať v budúcnosti náhradný („pôvodný“) zájazd. Po obdržaní oznámenia má klient 14 dní na to, aby sa dohodol s cestovnou kanceláriou na zmenených parametroch zájazdu.

Cestovné kancelárie majú čas do 31.8.2021

Ako sme spomínali vyššie, cestovné kancelárie majú možnosť odložiť zaplatené zájazdy do 31.8.2021. Do tohto dátumu sa však s cestujúcim musia dohodnúť na náhradnom zájazde. V opačnom prípade to znamená, že odstúpili od zmluvy a sú povinní  bezodkladne vrátiť cestujúcemu celú zaplatennú sumu, a to najneskôr do 14.09.2021.

Kto má právo náhradný zájazd odmietnuť a získať zaplatenú sumu späť?

Aj keď sa straty na strane cestovných kancelárii snaží novela zákona minimalizovať, zahŕňa tiež kategórie cestujúcich, ktorých ekonomická situácia sa v dôsledku korona krízy zmenila, resp. osoby,  u ktorých je predpoklad, že náhle prišli o zamestnanie a stali sa tak poberateľmi niektorého z finančných príspevkov. Tieto osoby majú nárok náhradný zájazd odmietnuť do 14 dní od doručenia oznámenia o ňom a žiadať o vrátenie penazí.

Ide o osoby, ktoré boli počas krízovej situácie z dôvodu pandémie koronavírusu zaradené do evidencie uchádzačov o zamestanenie na príslušnom úrade práce (po 13. marci tohto roka), ďalej o podnikateľov alebo živnostníkov, ktorých prevádzky boli zatvorené a museli čerpať peniaze z ochranných opatrení vlády alebo na ne mali nárok, o osamelých rodičov, ktorí čerpali karanténnu OČR, tehotné ženy a osoby staršie ako 65 rokov (vrátane).

Ak sa niektorá z osôb, patriaca do vyššie uvedených kategórii, rozhodne náhradný zájazd odmietnuť, cestovná kancelária je povinná zaplatenú sumu bez nároku na odstupné osobe bezodkladne vrátiť, najneskôr však do 14 dní od doručenia oznámenia o odmietnutí náhradného zájazdu.

Aktuálne prebiehajúce súdne spory

Aj napriek účinnosti zákona, v našej advokátskej kancelárii zastávame názor, že jeho praktická aplikovateľnosť nie je, ako to už na Slovensku býva, 100%-tná. Problematickosť prijatej právnej úpravy je markantná práve (avšak nielen) v prípade, ak právo na vrátenie ceny zájazdu vzniklo pred účinnosťou. V tejto súvislosti v našej kancelárii zastupujeme niekoľko sporov, pričom v jednom bol už vydaný platobný rozkaz. O vývoji budeme v rámci možností a zákonnej povinnosti mlčalivosti informovať.

Ak máte záujem o právne služby v súvislosti so zájazdom, kontaktujte nás

Miroslav KADÚC AUTOR ČLÁNKU
ZDIELAŤ ČLÁNOK
Sme tu, aby sme
poradili, pýtajte sa

    Meno a Priezvisko
    vzor@email.sk
    +421 111 222 333
    Dobrý deň, chcem sa informovať ...

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky.
    Viac informácií nájdete v sekcii ochrana osobných údajov.

    E-MAIL

    office@kaduc.sk

    TELEFÓN

    +421 950 679 434

    KANCELÁRIA A SÍDLO

    kaduc & partneri s. r. o.

    Trojičné námestie 4, 917 01 Trnava
    Slovenská republika
    (korešpondenčná adresa)

    KANCELÁRIA

    Panenská 23
    811 03 Bratislava
    Slovenská republika