Nová úprava ochrany spotrebiteľa účinná od 01.07.2024 prináša zmeny pre online nákup alebo nákup mimo prevádzkových priestorov. Rieši aj predajné akcie. Čo sa mení a aké zmeny prináša?
Nový zákon prinesie väčšiu ochranu spotrebiteľovi alebo obchodníkovi?
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý prináša novú všeobecnú právnu úpravu a nahradí zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý schválila Národná rada SR, ktorý bude účinný od 1.7.2024, prináša vyššiu ochranu spotrebiteľov aj v oblasti online trhov. Dôležitou zmenou je v rámci online trhov, že bude dôležité vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa, aby kupujúci mali transparentnú informáciu, či pri kúpe budú požívať ochranu priznanú im v právnom postavení spotrebiteľa.
Čo by mal do budúcnosti predstavovať?
Zákon o ochrane spotrebiteľa je úzko spätý Občianskym zákonníkom a mal by obsahovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a subsumovať aj budúce legislatívne iniciatívy. Zároveň je potrebné poznamenať, že návrh zákona nemá predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva, len časť. Návrh zákona, keď porovnáme s doterajšou právnou úpravou podstatným spôsobom nemení povinnosti v súvislosti s označovaním tovaru cenami, ale zavádza sa nová regulácia pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcii. Spotrebiteľom tiež predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov.
Čo je cieľom zákona?
Cieľom zákona je zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a zároveň viac motivovať obchodníkov, aby dodržiavali právne predpisy. Zákon má taktiež motivovať viac obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov, čím sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava práv poškodených spotrebiteľov. Ďalším cieľom tohto zákona je zvýšenie ochrany zdravia spotrebiteľov a účinný dohľad nad výrobkami tak, aby nebezpečné produkty boli čo najskôr rozpoznateľné a následne realizované opatrenia na ochranu spotrebiteľov. Záverečným cieľom zákona je, aby sa aplikovali a presadzovali právne predpisy v oblasti ochrany spotrebiteľa v rámci celej Európskej únie, čo nie je možné dosiahnuť bez aktívnej participácie všetkých členských štátov. Len tak možno dosiahnuť ochranu vnútorného trhu, posilniť dôveru spotrebiteľov a ochrániť poctivých obchodníkov.
Aké pozitívne zmeny prinesie zákon?
Zákon prinesie veľmi pozitívne zmeny v prospech obchodníkov. Tieto zmeny, zahŕňajú vypustenie povinností nadmerne zaťažujúcich obchodníkov. Bude to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako sú vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe. Nový zákon prinesie vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred. Zákon o ochrane spotrebiteľov schválený spolu s návrhom zákona o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, prináša zmenu v oblasti spotrebiteľských nepotravinových výrobkov. Ide hlavne o rôznorodé výrobky ako sú napríklad nábytok, bicykle, detské oblečenie, zariadenia detského ihriska. Zákon pozná mechanizmus takzvanej druhej šance, čo znamená, že je upustenie od uloženia sankcie alebo zníženie jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov.