kaduc-logo

Logo vychádza z koncepcie spojenia moderného a tradičného poňatia advokácie.
Základnú konštrukciu loga
tvoria dva elementy: symbol
pilcrow a názov advokátskej
kancelárie.

Význam symbolu

Výška zmluvnej pokuty nie je zákonom limitovaná, a to ani dolnou ani hornou hranicou. Jej určenie je ponechané na slobodnú vôľu zmluvných strán. Napriek tomu je však vhodné venovať stanoveniu výšky zmluvnej pokuty náležitú pozornosť. Neprimerane vysokú pokutu môže totiž súd znížiť s využitím tzv. moderačného práva tak v občianskoprávnych (§ 545a Občianskeho zákonníka) ako aj v obchodnoprávnych (§ 301 Obchodného zákonníka) vzťahoch.

Tento článok je piatou časťou série článkov venujúcich sa inštitútu zmluvnej pokuty.

Oba súkromnoprávne kódexy umožňujú súdu znížiť neprimerane vysokú zmluvnú pokutu s prihliadnutím na hodnotu a význam zabezpečovanej povinnosti.

Moderačné právo - zmluvná pokuta

Moderačné právo súdu je však výnimočným oprávnením súdu, ktoré napomáha korigovať len tie prípady, v ktorých sa výška zmluvnej pokuty javí ako neprimerane vysoká. Neexistuje pritom žiadna všeobecne platná pomôcka či akýsi „sadzobník“, ktorý by určil, aká výška zmluvnej pokuty je ešte primeraná a aká už nie. Otázku primeranosti výšky zmluvnej pokuty skúma súd prísne individuálne podľa okolností konkrétneho prípadu, a preto sa na aplikáciu moderačného práva súdu radšej vopred nespoliehajte.

Spodný limit zníženia zmluvnej pokuty súdom by mal byť pritom determinovaný najmä skutočnosťou, či došlo v dôsledku porušenia zmluvnou pokutou zabezpečenej povinnosti k škode (a v akej výške). Ak však ide o občianskoprávny vzťah a medzi stranami bolo dohodnuté, že veriteľ má popri nároku na zmluvnú pokutu aj nárok na náhradu škody, súd na skutočnú škodu neprihliadne.

V súvislosti s výškou zmluvnej pokuty Najvyšší súd Slovenskej republiky v rozsudku sp. zn. 2Cdo/172/2007 z 30.9.2008 uviedol, že je potrebné, aby zmluvná pokuta zahŕňala všetky škody, ktoré možno rozumne v danom konkrétnom vzťahu s porušením určitej povinnosti očakávať, ďalej je potrebné prihliadnuť k celkovým okolnostiam úkonu, jeho pohnútkam a účelu, ktorý sa ním sledoval a do úvahy treba vziať tiež výšku úrokov z omeškania ako aj samotnú výšku zabezpečenej sumy.

Zmluvná pokuta v spotrebiteľských zmluvách

Osobitný režim platí pre spotrebiteľské zmluvy. V prípade, ak dojednanie o zmluvnej pokute predstavuje tzv. neprijateľnú zmluvnú podmienku, dojednanie o zmluvnej pokute je neplatné ako celok. Vo vzťahu k zmluvnej pokute prichádza do úvahy vyslovenie neprijateľnosti zmluvnej podmienky predovšetkým v tom prípade, ak zmluvná pokuta predstavuje neprimerane vysokú sankciu za nesplnenie zmluvnou pokutou zabezpečeného záväzku spotrebiteľa a zmluva nebola dojednaná individuálne (teda ak spotrebiteľ nemal možnosť ovplyvniť obsah zmluvy pred jaj uzatvorením; spravidla tzv. „formulárové“ zmluvy).

V nasledujúcom článku sa budeme zaoberať otázkou, či je potrebné splniť zmluvnou pokutou zabezpečenú povinnosť aj po zaplatení zmluvnej pokuty.

Posudzovanie otázok súvisiacich s uplatňovaním zmluvnej pokuty je komplexnou problematikou. Ak čelíte hrozbe zaplatenia zmluvnej pokuty alebo si chcete zmluvnú pokutu u protistrany uplatniť a máte záujem o individuálne posúdenie vašej veci, neváhajte sa na nás obrátiť. Neplatíte nič vopred. Za právne služby zaplatíte, až keď sa dohodneme na podmienkach spolupráce.

Petra GALOVIČOVÁ AUTOR ČLÁNKU
ZDIELAŤ ČLÁNOK
Sme tu, aby sme
poradili, pýtajte sa

    Meno a Priezvisko
    vzor@email.sk
    +421 111 222 333
    Dobrý deň, chcem sa informovať ...

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky.
    Viac informácií nájdete v sekcii ochrana osobných údajov.

    E-MAIL

    office@kaduc.sk

    TELEFÓN

    +421 950 679 434

    KANCELÁRIA A SÍDLO

    kaduc & partneri s. r. o.

    Trojičné námestie 4, 917 01 Trnava
    Slovenská republika
    (korešpondenčná adresa)

    KANCELÁRIA

    Panenská 23
    811 03 Bratislava
    Slovenská republika